Raaseporin Kulttuuriopisto

Japanin alkeet Raaseporin kulttuuriopistolla

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opiston sivuilta.
Kurssin viimeinen oppitunti järjestetään etäkokouksena Zoom-ohjelman välityksellä. Katso alla olevasta ohjelmasta lisätietoja.
Kurssiohjelmaa päivitetään kurssin kuluessa. Päivitetty  26/3/20

Pvm Opetusohjelma Lisämateriaalit
7/9 Japani maana
Japanin kielen sanaluokat
M1 s. 6-10 Japanin äänteet ja ääntäminen
Michi 1 kpl 1 Tervehdykset s. 27-28
Michi 1 kpl 1 Esittäytyminen s. 24-5
Tervehdyksiä ja
Esittelyjä
Tervehdysten kertaus
7/9 Michi 1 kpl 1 s. 29, 31-33 rakenteita
M1 s. 11-12 Kirjoitusjärjestelmät
M1 s. 13-14 Hiraganan äänteet
Kirjoitetaan hiragana あ > こ
Japanin kielen rakenne
5/10 Päätettiin uudesta opetusajasta:
klo 10.00-11.30 & 12- 13.30
Demonstratiivipronominit diat:
tämä on, se on, tuo tuolla on
Mikä on ja kuka on?
Tutustuttiin:
– M1 kpl 2 s. 37-38 Tervetuloa
– Michi 1 kpl 2 s. 39 Perheenjäsenet
– M1 kpl 2 s. 41 Tämä, tuo, se on….
– M1 kpl 2 s. 42 Mikä se on?
Kerrattiin:
Michi 1 kpl 1 Esittäytyminen s. 24-5
Michi 1 kpl 1 Tervehdykset s. 27-28
Kuunneltiin:
M1 kpl 1 harj 1 s. 34  maita
M1 kpl 1 harj. 2 s. 34 ammatteja
Tehtiin yhdessä harjoituksia:
M1 kpl 1 s. 34-35 harj. 1-5
Jaettiin:
– Käännä japaniin 1
– Hiraganaharjoitusvihko
Tervetuloa!
Onko se muuminmuki?

Maat ja kielet
Ammatit
Perheenjäsenet

 

Hiraganaa

 



Kotitehtäviä:
– Michi 1 kpl 1 s. 35-6 harj. 6 
– Michi 1 kpl 2 s. 45 harj. 1
– Hiraganaharjoitus 1 
 

19/10
alkoi
klo
10.00

 

Katsottiin kuukausien nimet Michi s. 92
Opeteltiin vuodenajat:
haru, natsu, aki, fuyu
Opeteltiin, miten sanoa:
Tänään sataa Kyoo wa ame desu ne.
Lunta sataa Yuki desu ne.
Tarkastettiin pareittain harjoituksia:
Michi 1 kpl 2 s. 45 harj. 1 pareittain

Michi 1 kpl 1 s. 35-6 harj. 6 pareittain
Tehtiin suullisia harjoituksia kuvin:
1. Kuka hän on?
–   Kochira wa dare desuka? 
2. Onko hän opiskelija?
–   Gakusei desuka? Iie, ……desu.
3. Onko hän suomalainen.
–  Finrando-jin desuka? Iie, ….jin desu.
Käännettiin yhdessä
käännöslauseita suomi > japani
erillisestä monisteesta.
Kookoosei = lukiolainen
Chuugakusei= yläkoululainen
Shoogakusei= alakoululainen
Daigakuin-sei = jatko-opiskelija
Kenkyuuka = tutkija
 


Kotitehtäviä:
– Michi 1 kpl 2 s. 47-8 harj. 4-6
– Hiraganaharjoitukset 2
– Tutustu kpl 3
 
16/11
alkaa
klo
10.00
Kuunnellaan
kpl 1 s. 36 kuuntelutehtävä
kpl 2 s. 46 erilaisia paikkoja
Tutustu:
M1 kpl 2 s. 43 Missä se on?
M1 kpl 2 s. 44 Toiston välttäminen
M1 kpl 2 s. 46-7 harj. 2-3
Tarkistetaan tehtävät:

kpl 2 s. 47-8 harj 4-6 + kuuntelutehtävä
Tutustutaan kpl 3
M1 s. 53 Ostotapahtumia
M1 s. 54 vai – kysymykset
M1 kpl 3 s. 55 Myöskin = mo
M1 kpl 3 s. 54 saakka = made
M1 kpl 3 s. 54 tämä, tuo, se X
Hiraganaharjoituksia:
Luetaan hiraganaharjoitus 2 sa -to さ-と

M1 s. 15-16 Hiraganan pitkät äänteet
M1 s. 17-21 Katakana
Oma nimi katakanalla
M1 s. 17-21 Katakana ja pitkät vokaalit
JapanS video2


Kotitehtäviä:
M1  kpl 3 s. 56-57, 59 harj. 4-5
Tee hiraganaharjoitukset 3 na-mo
 
30/11
alkaa
klo
10.00
Tarkistetaan tehtävät:
kpl 3 tehdään yhdessä harj 1-3

kpl 3 s. 56-57, 59 harj. 4-5
Tarkistetaan hiraganatehtävä 3
Tutustutaan ostoskulttuuriin:
Mitä se maksaa? s. 106

Japanilaiset rahat s. 106
Isot numerot s. 104

Ostosfraaseja s. 105
Kahvilassa-osio sivulta 101-2
Lounasravintolassa s. 115-6
 
  Japanilaiset juhlapyhät s. 117
Uuden vuoden kulttuuria
 
  Tee lomalla kertaustehtävät sivuilla 101-2  
  Kurisumasu yasumi Merii kurisumasu
  Kevään opetusohjelma   
11/1 M1  kpl 4 s. 69 kulkemisverbit
M1 kpl 4 s. 70 matkakohde + partikkeli ni 
M1 kpl 5 85 kulkuväline + partikkeli de
M1 kpl 5 s. 83 matkakumppani + to

M 1 kpl 4 s. 69-70 tuloja ja menoja
Matkakohde,
kulkuväline ja
matkakumppani
25/1 M1 kertaustehtävät kpl 1-3 tarkistettiin
M1 kpl 4 päädialogi kuunneltiin
M1  kpl 4 s. 64-68 kellonajat opeteltiin
Kijroitettiin lauseita joissa mennään
jonkun kanssa jonnekin A3:lle

Kellonajat
Kulkeminen:
JapanS Luku 4

  Läksyt oppitunnille 8/2:
M1 kpl 4 harjoitukset 1-2 kotona
Kirjoita japanikisi 3 lausetta,
joissa menit jonain aikana, jonnekin,
jonkun kanssa, jollain kulkuvälineellä
 
8/2 M1  kpl 4 s. 71 yleisiä ajankohtia
M1  kpl 4 s. 73-74 harj. 1-2  tarkastetaan
Yhdessä loput harjoitukset 3-6
M1  kpl 4 s. 75 Kuunteluharjoitukset
M1 kpl 5 esitellään
Katsottiin video kellonajoista:
JapanS Luku 9
  Hiihtoloma  
7/3 Tokyo ni ikimasu diat: Kerrattiin menemislauseita
Kpl 4 kaikki harjoitukset tarkistettiin
Kpl 5 s. 77-79 päädialogi luettiin,
käännettiin ja kuunneltiin
Kpl 5 s. 80 Lukusanat: 100 ja 1000
Kpl 5 s. 80 viikonpäivät kanjimerkeillä
Kpl 6 s. 92-93 Päivämäärät ja kuukaudet
Ototoi-kinoo-kyoo-ashita-asatte wa nannichi desuka.
Kpl 6 s. 92 vuosiluvut
Oman syntymäajan ilmaiseminen:
vuosi-kuukausi-päivä
Nannen ni umaremashitaka.
Kpl 6 s. 94 verbejä lisää
Kpl 6 s. 94-5 partikkelit: o ja de tekemislauseissa
Tutustuimme arkirutiiniverbeihin  kuvakortein.

Tokyoniikimasu-diat
Katsottiin video:
Minna no Nihongo 4a

  Läksyt oppitunnille 14/3 
Kpl 5 s. 87 harjoitukset 4-6. 
Kpl 6 s. 89-90 päädialogi Hanami
JapanS Luku 5
JapanS Luku 6
JapanS Luku 10
14/3 M1 kpl 5 s. 85-6, harj. 1-3 yhdessä 
M1 kpl 5 s. 87 harjoitukset 4-6 
M1 kpl 5 s. 88 kuunteluharjoitus 
M1 kpl 6 päädialogi luetaan ja kuunnellaan CD:ltä
M1 kpl 6 TT 

Katsotaan video:
Minna no Nihongo 4b

  Covid-19 viruksen johdosta opetus siirtyy etäopetukseksi. Jaan teille etätehtävän sähköpostilla ja pidän yhden webinaarin. Webinaarin järjestän Zoom-ohjelman avulla. Lähetän linkin sinne sähköpostilla 3/4 mennessä.  
  Tutustu 3/4 mennessä : Zoom ohjelman ohjeisiin.
1) Kuinka lataat ohjelman omalle tietokoneelle?
2) Kuinka osallistut webinaariin?
 
4/4 Webinaarin sisältö:
– Michi 1 kpl 6 loppuun
– MIchi 1 kpl 6 kuuntelutehtävä s. 100 
Etäoppitunti